10 modalitati de a-ti motiva angajatii

Leadership si motivarea angajatilor: factori cheie ai performantei unei organizatii

10 modalitati de a-ti motiva angajatii

In prezent, mediul de afaceri din intreaga lume este din ce in ce mai competitiv, performanta si cresterea veniturilor unei organizatii fiind decise de o multitudine de factori externi si interni. Pentru a supravietui in mod profitabil intr-un mediu supus permanent schimbarilor, pe o piata mondiala globalizata, personalul angajat devine un factor extrem de important si trebuie gestionat cat se poate de responsabil. Acest principiu este evidentiat in standardele care stau la baza sistemelor de management al calitatii, implicarea personalului fiind unul dintre cele 7 principii ale managementului calitatii din SR EN ISO 9000:2015. Conform acestuia, capacitatea unei organizatii de a crea valoare pentru clientii sai este determinata de asigurarea unui personal „competent, cu autoritate si implicat la toate nivelurile din organizatie”. Totodata, este foarte importanta masura in care organizatia reuseste sa isi determine personalul sa utilizeze la maxim cunostintele si abilitatile pentru sporirea perfomantei acesteia, prin implicarea angajatilor, respectiv, motivarea lor.

Conform Dictionarului Explicativ Roman, motivátie, motivatii, s. f. inseamna: „Totalitatea motivelor sau mobilurilor (constiente sau nu) care determina pe cineva sa efectueze o anumita actiune sau sa tinda spre anumite scopuri. - Din fr. motivation.” Gerald A. Cole, specialist in managementul resurselor umane, defineste motivatia ca „un proces in care oamenii aleg intre forme alternative de comportament in vederea atingerii scopurilor personale” (Cole, 1993, p. 86).

Un angajat motivat este un factor cheie in mentinerea si consolidarea cifrei de afaceri si a profitului unei organizatii. Recunoasterea, abilitarea si sporirea competentei personalului faciliteaza implicarea acestora in realizarea obiectivelor de calitate ale organizatiei.

In fond, succesul sau esecul unei organizatii se datoreaza modului in care actioneaza angajatii acesteia.

Cum reusim sa motivam personalul si ce anume ii poate motiva?

Pentru a reusi sa ne motivam angajatii, au fost realizate o serie de cercetari care ne pot fi de ajutor in a stabili programe adecvate de motivare.

In primul rand, insa, trebuie sa intelegem de ce angajatii nu sunt motivati.

Ca posibili indicatori ai lipsei de motivare, putem avea in vedere:

  • fluctuatia mare de personal
  • productivitatea scazuta
  • atmosfera „incarcata” la locul de munca
  • o multime de plangeri din partea angajatilor

Aceste aspecte ar putea fi cauzate de:

  • activitati de lucru monotone
  • lipsa de apreciere din partea managementului direct
  • senzatia de ignorare la locul de munca
  • programe de stimulare sarace
  • sanse scazute de avansare

Pornind de la aceste elemente, putem avea in vedere o gama variata de solutii de a motiva personalul si de a-l implica in cresterea performantei organizatiei, si acestea nu se refera doar la motivarea de ordin financiar: 

1. Comunicati si ascultati-va angajatii 

Singurul mod in care vom sti ce asteapta un angajat de la noi pentru a dori el insusi sa devina performant in activitatea pe care o desfasoara este de a-l asculta. O discutie cu angajatul ne poate ajuta sa identificam modalitatile prin care ii putem oferi ceea ce are nevoie.

2. Aratati-le respect si apreciere

Premierea interna a angajatilor ca metoda de recunoastere a meritelor este, fara indoiala, un instrument extrem de agreat de unii angajati, dar intreg personalul va lucra mult mai bine daca va sti ca are tot respectul din partea managementului pentru munca depusa si pentru implicare. 

3. Aratati-le ca aveti incredere in ei 

Un lider adevarat stie sa actioneze prin delegare, lasandu-si angajatii sa isi faca treaba, fara sa stea in spatele lor, urmarindu-i permanent “peste umar”. Daca am luat decizia corecta la angajare, atunci trebuie sa avem incredere in angajati, iar daca am facut o alegere gresita trebuie sa ne asumati responsabilitatea si sa corectam eroarea.

4. Fiti un exemplu de urmat

Obiceiurile si modul nostru de leadership vor influenta in mod direct comportamentul angajatilor. Daca, in mod constant, disparem pentru cateva ore in timpul programului sau plecam mai devreme, suntem departe de a conduce prin exemplul personal. Nu trebuie niciodata sa ne situam sub standardul solicitat angajatilor.

5. Fiti deschis

Moda sefului „baricadat” in biroul sau, greu accesibil, a trecut demult. Un lider la care angajatul stie ca poate veni, in orice moment, cu o problema, preocupare sau sugestie, fara teama de a fi dat pe usa afara, va ajuta la crearea unui  cadru propice obtinerii performantei.

6. Evidentiati scopul organizatiei

Stabilirea obiectivelor in mod cuantificabil, exprimarea in cifre si urmarirea de venituri record reprezinta o maniera mereu binevenita de leadership, dar nu uitati ca va puteti inspira personalul si prin evidentierea scopului companiei voastre. Pentru fiecare produs sau serviciu de succes reamintiti angajatilor ca munca lor a fost cea care a facut diferenta – trecand dincolo de suma de bani castigata.

7. Tineti-va promisiunile 

Daca nu avem de gand sa facem ceva, atunci nu spunem ca vom face. Daca vom face intotdeauna tot ceea ce spunem, vom castiga respectul angajatilor. Nu numai ca ne vom crea o reputatie demna de urmat, dar ne vom impune ca un lider respectat.

8. Actionati 

Cand este necesar sa luam o decizie trebuie sa ne asumam responsabilitatea si sa luam respectiva decizie. Cresterea si succesul organizatiei noastre depinde de actiune. Daca dam dovada de capacitate de decizie si actiune, angajatii isi vor dezvolta aceleasi abilitati.

9. Exprimati-va emotiile 

Nimeni nu vrea sa fie condus de un robot lipsit de emotii. Exprimati cat mai liber aceste emotii, mai ales cele pozitive, radeti, glumiti, distrati-va alaturi de angajati. Chiar si cea mai plictisitoare sarcina este vazuta cu alti ochi atunci cand suntem intr-o stare de spirit buna.  

10. Incurajati-i sa iasa din zona lor de confort 

Daca nu creati o oarecare presiune asupra angajatilor, acestia se vor plafona si activitatea organizatiei va stagna. Sigur, vor face ceea ce au de facut, dar sa nu va asteptati sa obtineti performanta daca nu ii veti incuraja sa iasa din zona lor de confort. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pentru a administra o organizatie in mod eficient, este important sa fie implicati toti oamenii la toate nivelurile si sa fie respectati ca indivizi. Exista o multime de solutii pe care puteti sa le adoptati pentru a motiva angajatii pe care va invitam sa le descoperiti in articolul viitor.

Articol scris de Ec. Dr. Ing. Nitu Liliana, Presedintele Asociatiei Romane pentru Calitate - ARC, Reprezentant National al Romaniei in EOQ, in cadrul Parteneriatului pentru Calitate cu ocazia Lunii Mondiale a Calitatii.