25 de modalități de a-ţi motiva angajaţii

În prezent, mediul de afaceri din întreaga lume este din ce în ce mai competitiv, performanța și creșterea veniturilor unei organizații fiind decise de o multitudine de factori externi și interni. Pentru a supraviețui în mod profitabil într-un mediu supus permanent schimbărilor, pe o piață mondială globalizată, personalul angajat devine un factor extrem de important și trebuie gestionat cât se poate de responsabil. Acest principiu este evidențiat în standardele care stau la baza sistemelor de management al calității, implicarea personalului fiind unul dintre cele 7 principii ale managementului calității din SR EN ISO 9000:2015. Conform acestuia, capacitatea unei organizații de a crea valoare pentru clienții săi este determinată de asigurarea unui personal „competent, cu autoritate și implicat la toate nivelurile din organizație”. Totodata, este foarte importantă măsura în care organizația reușește să își determine personalul să utilizeze la maxim cunoștințele și abilitățile pentru sporirea perfomanței acesteia, prin implicarea angajaților, respectiv, motivarea lor.

Un angajat motivat este un factor cheie în menținerea și consolidarea cifrei de afaceri și a profitului unei organizații. Recunoașterea, abilitarea și sporirea competenței personalului facilitează implicarea acestora în realizarea obiectivelor de calitate ale organizației.

În fond, succesul sau eşecul unei organizaţii se datorează modului în care acţionează angajaţii acesteia. 

Cum reușim să motivăm personalul și ce anume îi poate motiva? 

Pentru a reuși să ne motivăm angajații, au fost realizate o serie de cercetări care ne pot fi de ajutor în a stabili programe adecvate de motivare.  

În primul rând, însă, trebuie să înțelegem de ce angajații nu sunt motivați.

Ca posibili indicatori ai lipsei de motivare, putem avea în vedere:  

  • fluctuația mare de personal 
  • productivitatea scăzută 
  • atmosferă „încărcată” la locul de muncă 
  • o mulțime de plângeri din partea angajaților 

Aceste aspecte ar putea fi cauzate de: 

  • activități de lucru monotone 
  • lipsă de apreciere din partea managementului direct 
  • senzația de ignorare la locul de muncă 
  • programe de stimulare sărace 
  • șanse scăzute de avansare 

Pornind de la aceste elemente, putem avea în vedere o gamă variată de soluții de a motiva personalul și de a-l implica în creșterea performanței organizației, și acestea nu se referă doar la motivarea de ordin financiar:

1. Comunicați și ascultați-vă angajații 

Singurul mod în care vom şti ce așteaptă un angajat de la noi pentru a dori el însuși să devină performant în activitatea pe care o desfășoară este de a-l asculta. O discuție cu angajatul ne poate ajuta să identificăm modalitățile prin care îi putem oferi ceea ce are nevoie.


2. Arătaţi-le respect şi apreciere 

Premierea internă a angajaților ca metodă de recunoaștere a meritelor este, fără îndoială, un instrument extrem de agreat de unii angajați, dar întreg personalul va lucra mult mai bine dacă va ști că are tot respectul din partea managementului pentru munca depusă și pentru implicare. 


3. Arătați-le că aveți încredere în ei  

Un lider adevărat știe să acționeze prin delegare, lăsându-și angajații să își facă treaba, fără să stea în spatele lor, urmărindu-i permanent “peste umăr”. Dacă am luat decizia corectă la angajare, atunci trebuie să avem încredere în angajați, iar dacă am făcut o alegere greșită trebuie să ne asumăm responsabilitatea și să corectăm eroarea. 


4. Fiți un exemplu de urmat 

Obiceiurile și modul nostru de leadership vor influența în mod direct comportamentul angajaților. Dacă, în mod constant, dispărem pentru câteva ore în timpul programului sau plecăm mai devreme, suntem departe de a conduce prin exemplul personal. Nu trebuie niciodată să ne situăm sub standardul solicitat angajaților. 


5. Fiți deschis 

Moda șefului „baricadat” în biroul său, greu accesibil, a trecut demult. Un lider la care angajatul știe că poate veni, în orice moment, cu o problemă, preocupare sau sugestie, fără teama de a fi dat pe ușă afară, va ajuta la crearea unui  cadru propice obținerii performanței. 


6. Evidențiați scopul organizației 

Stabilirea obiectivelor în mod cuantificabil, exprimarea în cifre și urmărirea de venituri record reprezintă o manieră mereu binevenită de leadership, dar nu uitați că vă puteți inspira personalul și prin evidențierea scopului companiei voastre. Pentru fiecare produs sau serviciu de succes reamintiți angajaților că munca lor a fost cea care a făcut diferența – trecând dincolo de suma de bani câștigată.  


7. Țineți-vă promisiunile  

Dacă nu avem de gând să facem ceva, atunci nu spunem că vom face. Dacă vom face întotdeauna tot ceea ce spunem, vom câștiga respectul angajaților. Nu numai că ne vom crea o reputație demnă de urmat, dar ne vom impune ca un lider respectat. 


8. Acționați  

Când este necesar să luăm o decizie trebuie să ne asumăm responsabilitatea și să luăm respectiva decizie. Creșterea și succesul organizației noastre depinde de acțiune. Dacă dăm dovadă de capacitate de decizie și acțiune, angajații își vor dezvolta aceleași abilități. 


9. Exprimați-vă emoțiile  

Nimeni nu vrea să fie condus de un robot lipsit de emoţii. Exprimaţi cât mai liber aceste emoţii, mai ales cele pozitive, râdeţi, glumiţi, distraţi-vă alături de angajaţi. Chiar şi cea mai plictisitoare sarcină este văzută cu alți ochi atunci când suntem într-o stare de spirit bună.   


10. Încurajați-i să iasă din zona lor de confort  

Dacă nu nu creați o oarecare presiune asupra angajaților, aceștia se vor plafona și activitatea organizației va stagna. Sigur, vor face ceea ce au de făcut, dar să nu vă așteptați să obțineți performanță dacă nu îi veți încuraja să iasă din zona lor de confort.  


 11. Recunoașteți când nu aveți o soluție pentru o problemă

Să admitem faptul că nu deținem răspunsul la toate întrebările este absolut normal. În schimb, putem utiliza problema respectivă ca o oportunitate de a demonstra eficacitatea lucrului în echipă, în cazul rezolvării unei probleme.


12. Nu generați teamă
Personalul din organizație nu se va simți inspirat dacă teama este utilizată ca factor de motivare. Cei mai buni leaderi instruiesc și antrenează angajații, sunt mereu alături de ei și nu undeva pe margine țipând și insuflând teamă.


13. Dezvoltați viitori leaderi dintre angajați
Pe măsură ce organizația crește, vor fi necesari noi leaderi pe care să îi promovăm. Oferiți angajaților posibilitatea de a promova prin încurajarea acestora să își asume responsabilități și să ia decizii, chiar dacă unele dintre acestea vor fi greșite. Acest proces îi va pregăti pentru momentul în care veți avea nevoie de ei pentru o poziție de leader.


14. Încurajați dezvoltarea personal
Leaderii de succes încurajează dezvoltarea personală și chiar își asumă rolul de mentor. Oferiți angajaților cărți care prezintă povești de succes în dezvoltarea personală, încurajați-i să participe la evenimente de afaceri. Faceți sugestii care pot contribui la propria lor dezvoltare personală, inclusiv în afara organizației.


15. Ajutați-i să depășească momentelor de slăbiciune
În cazul în care un angajat comite o eroare, nu vă limitați doar la a o evidenția, fără a-i oferi o soluție pentru a evita repetarea acelei greșeli pe viitor. Explicați-i ce a făcut greșit, ce poate face pentru a îmbunătăți situația, dar și ce poate face pentru a nu repeta acea greșeală.


16. Mențineți personalul responsabilizat
Responsabilizarea îi face pe angajați să simtă că ei sunt angrenați în mod personal, în succesul organizației. Atunci când aceștia conștientizează ce anume este necesar a fi realizat, vor face tot ceea ce este nevoie pentru a-și atinge obiectivele specifice, chiar dacă acest lucru înseamnă depășirea unor eventuale obstacole.


17. Puneți cât mai multe întrebări
Cum vom ști dacă angajații sunt mulțumiți sau nu, dacă nu-i întrebăm? Cum vom ști dacă aceștia au sugestii de care ar putea beneficia organizația dacă acest lucru nu ne preocupă? Punând întrebări, pe de o parte, veți avea posibilitatea să obțineți informații valoroase și, pe de altă parte, veți oferi angajaților încrederea de a vă urma exemplul și de a pune întrebări la rândul lor.


18. Demonstrați-vă cunoștințele
Putem fi cea mai motivațională și inspirațională persoană din lume, dacă ne lipsesc însă cunoștințele. Fără aceste cunoștințe ne lipsește credibilitatea, iar angajații nu vă vor lua în serios, ca leader, dacă nu sunteți credibil.


19. Fiți flexibil
Nu toți angajații au același tip de personalitate. Trebuie să fim flexibili în modul în care conduceți relația cu fiecare individ. Unii au nevoie de o urmărire mai atentă în timp ce alții vor excela atunci când li se oferă mai multă independență.


20. Câștigați-le încrederea
Ca leader, avem o mare responsabilitate: organizația și personalul acesteia depind de noi. Atunci când v-ați înțeles pe deplin scopul și rolul, generați încredere, care va conduce la crearea unei echipe la fel de încrezătoare.


21. Arătați-le că le apreciați implicarea
Angajații doresc să se simtă implicați în dezvoltarea organizației. Permiteți și chiar încurajați acest lucru. Faptul că simt că fac parte din viitorul organizației îi va inspira să fie mai productivi. Nu numai ca acest lucru va ajuta organizația, dar, de asemenea, îi va pregăti pentru un eventual rol mai semnificativ în viitor.


22. Încercați să vă cunoașteți angajații
Petreceți ceva timp cu personalul din organizație astfel încât să reușiți să îl cunoașteți. Veți avea angajați mult mai productivi dacă aceștia știu că vă pasă cu adevărat de ei și că vă preocupă nevoile și așteptările lor.


23. Fiţi transparent
Un bun leader permite angajaților să vadă cine este el cu adevărat. Transparența duce, de asemenea, la rezolvarea mai rapidă a problemelor și la un nivel de încredere crescut între leader și angajați.


24. Cereți-le părerea periodic
Puneți-vă în mod constant mintea la lucru, atât pe a voastră cât și pe cea a personalului, prin organizarea de sesiuni de brainstorming frecvente. Acest lucru inspiră și motivează angajații să fie în mod constant conectați la idei noi, inovatoare.


25. Fiți accesibil
Parte din a fi leader presupune a fi acolo pentru angajații tăi. În cazul în care aceștia au o întrebare sau au nevoie de sfatul dumneavoastră, asigurați-vă că ați făcut cât mai facil accesul lor către tine. Cu tehnologia de azi, nu există nici un motiv pentru ca personalul din organizație să nu poată lua legătura cu voi, atunci când au nevoie.


Pentru a administra o organizație în mod eficient, este important să fie implicaţi toți oamenii la toate nivelurile și să fie respectaţi ca indivizi. Așadar, puteți observa că există o mulţime de soluţii pe care puteţi să le adoptaţi pentru a motiva angajații.

 

 


 

Un_prieten_de_calitate_Felder_Gruppe

Acest articol este scris de Ec. Dr. Ing. Nițu Liliana, Președintele Asociației Române pentru Calitate – ARC, Reprezentant Național al României în EOQ, în cadrul Parteneriatului pentru Calitate.