Calitatea in Romania - Interviu Partea I

Felder Gruppe Romania a incheiat „Parteneriatul pentru Excelenta in Calitate in Industria Lemnului” cu Asociatia Romana pentru Calitate in cadrul BIFE-SIM 2015.

Calitatea in Romania: Interviu Liliana Nitu, presedintele Asociatiei Romane pentru Calitate

La initiativa Felder Gruppe Romania cu sustinerea Asociatiei Romane pentru Calitate, pe 21 septembrie 2015, in cadrul BIFE-SIM 2015, a fost incheiat Parteneriatul pentru Excelenta in Calitate in Industria Lemnului (PECIL) ce are ca obiectiv dezvoltarea sanatoasa si pe termen lung a industriei lemnului din Romania prin promovarea conceptului de calitate si a sistemelor de management al calitatii catre entitatile din acesta industrie.

Intre 19 – 23 septembrie 2015 a avut loc Targul International de Mobila, Echipamente si accesorii BIFE-SIM 2015, la Romexpo. Felder Gruppe Romania a fost prezenta la BIFE-SIM cu peste 25 utilaje reprezentative din toate cele 3 marci ale grupului austriac: Hammer – Solutii economice destinate micilor ateliere, Felder – Solutii profesionale destinate firmelor mici si mijlocii si Format-4 – Solutii industriale pentru firmele mijlocii si mari, precum si Festool – marca germana de scule profesionale de mana, dar si cu noi solutii: Schneider – marca germana de solutii complete pentru aerul comprimat, parte din grupul TTS Tooltechnic Systems din care face parte si Festool si Novoryt - marca elvetiana de solutii profesionale de reparare a suprafetelor din lemn si a materialelor derivate, precum PAL sau MDF.

De asemenea, editia din acest an a BIFE-SIM a marcat si un alt moment important pentru grupul austriac: incheierea „Parteneriatului pentru Excelenta si Calitate” cu Asociatia Romana pentru Calitate (A.R.C.) ce are ca obiectiv dezvoltarea sanatoasa si pe termen lung a industriei lemnului din Romania prin promovarea conceptului de calitate si a sistemelor de management al calitatii catre entitatile din acesta industrie.

Le-am promis clientilor nostri inca de la inceput, acum aproape 15 ani, ca le vom oferi utilaje de cea mai buna calitate si ca le vom fi un partener pe termen lung, astfel incat acestia sa aiba doar clientii multumiti care sa-i ajute sa-si creasca permanent afacerea. Clientii nostri stiu ca, de fapt, intr-o relatie pe termen lung, succesul afacerii lor depinde de calitatea partenerilor alesi, care isi pot tine promisiunile si sunt alaturi de ei si atunci cand “piata merge” si atunci cand „e criza”. Incheierea parteneriatului pentru calitate impreuna cu Asociatia Romana pentru Calitate, reprezinta un pas firesc prin care dorim sa ne intarim promisiunea in fata acestora, aceea ca le vom fi un partener si un prieten de calitate si de acum incolo. Dragos Maracineanu, Director pentru Romania al Felder Gruppe.

Cu aceasta ocazie, presedintele ARC, Liliana Nitu a acordat un interviu despre calitate in Romania pe care va invitam sa-l descoperiti mai jos. Interviul prezinta o sinteza a abordarii calitatii in Romania, dar ofera si informatii de interes pentru companiile care doresc sa implementeze un sistem de management al calitatii. 

 

► Cate companii din Romania au certificari in managementul calitatii in 2015?

Organizatia Internationala de Standardizare (ISO) conduce anual un studiu cu privire la utilizarea sistemelor de management. Rezultatul studiului din 2011 releva faptul ca Romania era alaturi de Italia si China, tara cu cea mai rapida crestere a numarului de certificari in managementul calitatii conform ISO 9001:2008. Daca in 1994 existau doar 6 companii care au avut o certificare ISO 9001, in 2010 deja 16.200 companii si institutii obtineau o astfel de certificare. De precizat faptul ca anul 2011 a adus la nivelul Romaniei o scadere a numarului de certificate ISO 9001 de la 16200 la 14345, ca urmare a crizei economice Din fericire insa, conform aceluiasi raport, in 2012 a fost reluat trendul crescator, fiind inregistrate 18.014 organizatii certificate, iar in 2013 era 184.50. Raportul pentru anul 2015 nu a fost publicat inca, insa ne asteptam ca tendinta crescatoare sa se mentina.

► Dar la nivel global?

Pentru a mentine acelasi nivel de referinta, la nivel global, conform aceluiasi raport, in 1993 erau 46.571 companii certificate ISO 9001, in 2011 numarul lor ajunsese la 1.079.228, 1.096.987 in 2012 (o crestere de 2% fata de anul anterior) si 1.129.446 in 2013, respectiv o crestere de 3%.

► Care sunt diferentele in managementul calitatii dintre Romania si alte tari din Europa? Investesc firmele romanesti in implementarea sistemelor de management al calitatii, educare si formare a personalului la un nivel similar cu cel european?

Nu sunt disponibile informatii atat de exacte cu privire la ponderea alocata instruirii personalului din companii in domeniul calitatii in Romania comparativ cu restul tarilor europene, cert este ca, cel putin acele companii care sunt certificate, prin cerinta standardului de referinta ISO 9001, trebuie sa aloce fonduri pentru instruirea personalului in acest domeniu.

Primele bugete taiate in perioade economice dificile sunt cele alocate resurselor umane.

Cat despre formele de instruire in domeniul managementului calitatii, Romania beneficiaza de aceleasi forme de instruire, la acelasi nivel ca in orice alt stat european. Aici ma refer atat la formele de instruire a studentilor si a masteranzilor in cadrul universitar, dar si la formarea profesionala a adultilor, prin aplicarea standardelor ocupationale. Trebuie, de asemenea, sa amintim de existenta in Romania a programelor de formare armonizate la nivel European, promovate de Organizatia Europeana pentru Calitate – EOQ. Aceste programe de formare si certificare de persoane in domeniul calitatii sunt dezvoltate de catre membrii EOQ, reprezentanti ai statelor membre, cu scopul de a asigura o instruire si competente unitare in domeniu. Asociatia Romana pentru Calitate, ca reprezentant national in EOQ si prin recunoasterea obtinuta in urma auditarii din partea EOQ, are abilitatea de a oferi in Romania aceste programe de formare si certificare de persoane. 

► Cati bani investesc firmele romanesti in educarea si specializarea personalului? Ati observat o schimbare in ultimii ani? 

Potrivit unui studiu realizat de asociatia HR Club si Daedalus Millward Brownin, bugetul anual alocat de companii pentru activitatile de dezvoltare profesionala si training este, in medie, de 1.000 euro/angajat, dar, cu cat compania este mai mare, cu atat creste si interesul pentru alte tipuri de cursuri decat cele de perfectionare specifice activitatii, in timp ce companiile mici se orienteaza spre cursuri in domeniul financiar. Ponderea cursurilor de management si leadership se situeaza undeva in jurul a 30-35% din totalul investit pentru personal. In perioada 2007-2008, bugetul alocat pentru stadii de pregatire a crescut cu aproximativ 25%, dar, din pacate, in perioada crizei financiare, acesta a scazut drastic, fiind bine-cunoscut faptul ca primele bugete taiate in perioade economice dificile sunt cele alocate resurselor umane. Chiar si in 2014 organizatiile au fost in continuare precaute cu alocarea bugetului pentru instruiri, beneficiarii fiind in general angajatii cu potential.

In Romania, gradul de implementare a acestor sisteme de management este influentat in mare masura si de cerintele impuse la licitatii, un astfel de sistem fiind un criteriu de eligibilitate solicitat de autoritatile contractante in cadrul licitatiilor publice.

► Care sunt domeniile cu cea mai mica rata de certificare in managementul calitatii? Dar si cele unde accentul pe calitate este cel mai dezvoltat?

Nu exista un raport oficial in acest sens, dar din unele analize efectuate la nivel mondial, cea mai scazuta rata de certificare se constata in zona serviciilor, cum ar fi companiile de publicitate, furnizori de utilitati (gaz, apa), in timp ce sectoarele cele mai dezvoltate din acest punct de vedere sunt cele de produse metalice, echipamente electrice si optice, constructiile. In Romania, gradul de implementare a acestor sisteme de management este influentat in mare masura si de cerintele impuse la licitatii, un astfel de sistem fiind un criteriu de eligibilitate solicitat de autoritatile contractante in cadrul licitatiilor publice, ca urmare a faptului ca este considerat o premisa pentru respectarea unor cerinte de calitate.   

► Cat dureaza implementarea unui sistem de management al calitatii si in cat timp se dobandeste certificarea ISO ISO 9001?

Aceasta este o intrebare pentru care raspunsul are o marja mare de aproximare. Depinde foarte mult de marimea organizatiei, de numarul de locatii, de complexitatea proceselor, de competenta angajatilor si implicarea acestora etc. In orice caz, implementarea sistemului necesita cel putin 6 luni, dar poate dura si 2 ani. Cat priveste certificarea, in general procesul efectiv dureaza aproximativ o luna, dar depinde foarte mult de gradul de pregatire pentru certificare al organizatiei care solicita certificare, de problemele identificate in timpul auditului de certificare si timpul necesar rezolvarii acestora. 

Succesul implementarii este determinat in cea mai mare masura de implicarea managementului în acest demers, ai aici nu ma refer doar la implicare la nivel declarativ ci la sustinerea efectiva, prin exemplu personal.

► De ce trebuie sa tina cont o firma atunci cand doreste sa implementeze un sistem de management al calitatii? Care sunt cele mai mari provocari cu care se confrunta companiile pe durata procesului de implementare a sistemului? 

Trebuie facuta, in primul rand o delimitare clara intre cele doua procese, respectiv (1) implementarea sistemului de management al calitatii si (2) certificarea acestuia. Daca discutam despre procesul de implementare, acesta implica in exclusivitate organizatia in cauza, daca organizatia respectiva a decis sa nu apeleze la consultanti externi, iar in caz contrar, evident, un factor critic de succes este competenta consultantului. Dar, si intr-un caz si in altul, succesul implementarii este determinat in cea mai mare masura de implicarea managementului in acest demers, si aici nu ma refer doar la implicare la nivel declarativ ci la sustinerea efectiva, prin exemplu personal. Odata implementat acest sistem se poate discuta despre certificarea lui. Cat priveste cerintele pe care o companie trebuie sa le indeplineasca pentru a fi certificate, acestea nu pot fi cuprinse intr-un numar atat de restrans, ele sunt cele solicitate de standardul de referinta, ISO 9001. Mai util mi se pare sa discutam despre ce anume ar trebui sa aiba in vedere o organizatie atunci cand solicita certificarea si aici ma refer la criteriile pe care trebuie sa le aiba in vedere la selectarea organismului de certificare. Criteriul cel mai important este, evident recunoasterea de care se bucura acel organism, recunoastere care poate fi verificata prin existenta acreditarii acestuia, dar, atentie, pe domeniul de activitate pe care se doreste certificarea. In Romania, acreditarea organismelor de certificare este realizata de catre RENAR, organismul national de acreditare. Aceasta informatie poate fi obtinuta direct de pe pagina web a RENAR unde sunt inregistrate toate organismele de certificare acreditate. Un al doilea criteriu este acela al imaginii pe care respectivul organism si-a creat-o pe piata, raportat la seriozitate, profesionalism, competent auditorilor etc., recomandarile fiind cel mai bun instrument de selectie in acest caz. 

► Care sunt cele mai importante abilitati pe care trebuie sa le aiba un manager de calitate? Este de ajuns sa fie doar un bun coordonator?

O intrebare destul de dificila, pentru ca, in exercitarea atributiilor pe care le are un Manager pentru Calitate, e greu de spus ce anume este mai important. Evident, ca orice manager, trebuie sa fie un bun coordonator, dar asta nu este nici pe departe suficient. In primul rand, cred ca ar trebui sa fie o persoana orientata catre atingerea obiectivelor si gandire pro-activa, sa detina foarte bune abilitati de planificare si organizare, de comunicare, sa demonstreze calitati de negociere interpersonala si flexibilitate, sa aiba capacitatea de a identifica problemele si de a urmari rezolvarea lor, precum si capacitate de analiza si sinteza si nu in ultimul rand, rezistenta la stres. Cu alte cuvinte, managerul de calitate trebuie sa stie tot despre domeniul/produsul/serviciul lui si sa fie peste tot. 

Sunt organizatii care renunta la implementarea sistemului in timpul derularii proiectului de implementare, din diverse motive: lipsa de implicare a managementului, lipsa resurselor, modificari la nivel organizatoric etc.

► Care este ponderea de renuntare la implementarea unui sistem de management al calitatii in timpul procesului? Dar la certificare?

Sunt organizatii care renunta la implementarea sistemului in timpul derularii proiectului de implementare, din diverse motive: lipsa de implicare a managementului, lipsa resurselor, modificari la nivel organizatoric etc. Nu exista o statistica oficiala privind ponderea acestor cazuri, dar din experienta personala, aceasta se situeaza undeva in jur de 25%. Daca discutam de organizatiile care reusesc sa implementeze sistemul de management al calitatii dar renunta la certificarea acestuia, iarasi nu exista statistici oficiale, dar ponderea lor este mai mica, undeva in jur de 10%. Este explicabil, de altfel, pentru ca efortul cel mai mare este acela de a implementa sistemul si nu de a-l certifica.  

► Conform experientei dumneavoastra cu companiile cu care ati lucrat, cat timp dureaza pana cand un sistem de management al calitatii ajunge la maturitate? 

Pentru a putea ajunge la nivelul la care problemele apar pur intamplător si practic efortul organizatiei este indreptat catre monitorizare si imbunatatirea performantei si nu catre corectarea erorilor, cred ca este necesar ca sistemul sa functioneze minim 3 ani.

Depinde ce se intelege prin aceasta “maturitate”. Standardul international ISO 9004: 2009 descrie 5 niveluri de maturitate a organizatiei: organizatie la inceput de drum; organizatie proactiva, organizatie flexibila, organizatie inovatoare si organizatie sustenabila. Depinde la ce nivel se doreste sa se ajunga, evident corelat cu resursele existente. Daca privim doar din perspectiva lui ISO 9001, pentru a putea ajunge la nivelul la care problemele apar pur intamplator si practic efortul organizatiei este indreptat catre monitorizare si imbunatatirea performantei si nu catre corectarea erorilor, cred ca este necesar ca sistemul sa functioneze minim 3 ani. La acest nivel, insa, nu ajung decat acele organizatii care implementeaza sistemele de management pentru beneficiile lor reale si nu doar pentru certificare in sine, si aici ma refer la acea bucata de hartie care le permite participarea la licitatii. 

Va urma…

Interviu sustinut de Ec. Dr. Ing. Nitu Liliana, Presedintele Asociatiei Romane pentru Calitate - ARC, Reprezentant National al Romaniei in EOQ, in cadrul Parteneriatului pentru Calitate