Un sistem de management al calitatii cuprinde structura de organizare, procedeele, procesele si mijloacele necesare pentru realizarea managementului calitatii.

Evolutia standardelor in domeniul calitatii

Sistemele de management al calitatii - sau asa cum erau numite pana in anul 2000 “sistemele de asigurare a calitatii” - trebuie intelese ca niste sisteme specifice fiecarei organizatii in parte. Un sistem de management al calitatii cuprinde structura de organizare, procedeele, procesele si mijloacele necesare pentru realizarea managementului calitatii. Acestea nu sunt identice de la o organizatie la alta si de aceea sistemele de management al calitatii nu pot fi standardizate. In schimb, pot fi standardizate cerintele si recomandarile generale pentru sistemul de management al calitatii si elementele sale. In acest sens, au aparut inca din anii ‘50 reglementari cu privire la asigurarea calitatii, pentru a stabili un punct de vedere unitar cu privire la masurile de asigurare a calitatii ce urmau a fi luate, respectiv a fi dovedite, acestea fiind in asa fel structurate, ordonate si descrise, incat sa fie realizabile si aplicabile.

Reglementarile sunt fie specifice unei firmei sau unei ramuri si industrii si pot face parte dintr-un ansamblu de standarde nationale sau internationale. Reglementarile privind sistemele de management al calitatii nu pot inlocui normele de calitate specifice unui anumit produs, ci le completeaza de asa maniera incat sa se asigure respectarea lor prin imbunatatirea capacitatii organizatiei de a realiza calitate.

Dezvoltarea reglementarilor privind sistemului calitatii a inceput in SUA, fiind impulsionata de doi factori esentiali: in anii ‘50 conditiile stricte de calitate impuse de industria militara si, mai tarziu, conditiile stricte de securitate a uzinelor nucleare.

In timpul si dupa cel de-al doilea razboi mondial, achizitiile militare constituiau o activitate importanta in Marea Britanie si Statele Unite ale Americii. S-a constatat ca fiabilitatea armamentului folosit in timpul razboiului era foarte scazuta, fapt ce a redus eficienta operationala, determinand pierderi grele. Concluzia rezultata a fost ca nu este suficienta verificarea produselor doar la final, ci controlul produsului trebuie sa inceapa inca de la aprovizionarea materiilor prime folosite si de la procesele legate de furnizorii acestora. Astfel, in acea perioada, in Marea Britanie, Ministerul Apararii a dezvoltat o serie de standarde pentru aprovizionarea apararii militare cunoscuta ca seria de standarde 0521, care se referea la capabilitatea furnizorului de a asigura satisfacerea cerintelor pe termen lung. Beneficiile adoptarii acestui tip de abordare standardizata au fost apreciate ulterior si de catre industriile din sectorul civil, ceea ce a condus la publicarea primului standard in domeniu, British Standard BS 5179. In 1979, marile companii de productie au revizuit in comun BS 5179, rezultatul fiind standardul BS 5750 care a fost folosit pentru auditarea si evaluarea furnizorilor.

In paralel cu BS 5750 a aparut in 1963 si norma MIL Q 9858 care s-a raspandit in toate tarile occidentale. Au aparut apoi o serie intreaga de reglementari cu privire la sistemele de calitate specifice unei firme, unei branse, si, in final, cu valabilitate nationala, in continuare fiind precizate cateva exemple reprezentative:

Canada:

CAN 3-Z 299.1 pana la CAN 3-Z 299.4 - concepute pentru constructia centralelor nucleare;

Germania:

AQAP-100, -110, -119, -120, -130, -131, -150 si -170 - documente NATO de asigurare a calitatii
KTA 1401 - cerinte generale cu privire la asigurarea calitatii la centralele nucleare
QSF A, B, C, D - conditii de asigurarea a calitatii pentru zborul aerian si spatial
Sistem CENCC - sistem de confirmare a calitatii pentru componentele electronice, conform CENCC-CENELEC
GMP si GLP - Good Manufacturing Practice si Good Laboratory Practice ale OMS (Organizatia Mondiala a Sanatatii) pentru produsele farmaceutice si alimentare.

 

Remarcand tendinta de standardizare la nivel national, Organizatia Internationala de Standardizare (ISO) a introdus in anul 1987, seria de standarde ISO 9000 ca un set de linii directoare pentru dezvoltarea si demonstrarea unui sistem de management al calitatii. In scurt timp, aceste standarde au fost adoptate ca standarde nationale sau aprobate pentru a fi utilizate in mai mult de 50 de tari din lumea intreaga. De fapt, standardele ISO 9000 au revolutionat intreg conceptul de sistem de management al calitatii.

Datorita faptului ca organizatiile europene care se ocupa de standardizare, CEN si CENELEC, au ridicat seria de standarde ISO la rang de standarde europene sub denumirea EN, ele au devenit obligatorii pentru tarile membre ale UE si sunt recomandate cu insistenta tarilor EFTA. In Romania au fost adoptate aceste standarde sub titulatura SR EN ISO

 

Evolutia familiei de standarde ISO 9000 pe scurt

Editia 1987 a standardelor ISO 9000 a propus trei modele de sisteme de asigurarea calitatii, aplicabile in functie de domeniul de activitate al organizatiei, respectiv proiectare, dezvoltare, productie, instalare si service (ISO 9001), productie, instalare si service (ISO 9002) si inspectii finale si testari (ISO 9003). Inca din 1990, Comitetul Tehnic 176 al ISO, a identificat necesitatea revizuirii standardelor din familia ISO 9000 si a stabilit ca aceasta revizie sa se desfasoare in doua faze, una in 1994, care a condus la unele modificari minore, rezultand editia seria 9000 din 1994. A doua faza s-a stabilit sa fie realizata si sa fie finalizata prin adoptare pana la sfarsitul anului 2000. Editia 1994 a pastrat cele trei modele existente la acel moment dar s-a focalizat pe asigurarea calitatii prin actiuni preventive si nu doar pe corectie prin verificarea finala a produsului. Familia de standarde ISO 9000 editia 1994 a fost completata in timp cu peste 20 de standarde colaterale, ceea ce a inceput sa faca destul de greoaie implementarea. Editia 2000 a standardelor ISO 9000 combina cele trei standarde 9001, 9002 si 9003 in unul singur, respectiv ISO 9001, aplicabil tuturor domeniilor de acivitate. Elementele noi introduse in standardele ISO 9000:2000 fata de ISO 9000:1994 sunt:

 

1. Sistemul de management al calitatii, isi concentreaza atentia si spre alte sisteme de management in vederea integrarii acestora. Noua abordare manageriala implica anumite concepte, principii si metode similare in cele trei domenii: calitate, protectia mediului, securitatea si sanatatea personalului, (cu efect important asupra eficientei) dintre care cele mai importante sunt:

 

          • tranzitia de la “inspectia post-factum” la “managementul preventiv” (la nivel de proces si de produs/serviciu);

          • multiplicarea parteneriatelor si dezvoltarea dialogului cu partenerii organizatiilor (care sunt chiar considerati ca fiind “resurse” pentru aceasta);

          • imbunatatirea continua.

 

2. Alta diferenta ce apare in plus la noile standarde se refera la relatiile intre sistemul de management al calitatii si criteriile pentru imbunatatirea performantelor. Familia de standarde ISO 9000 furnizeaza ghiduri si cerinte pentru un sistem de management indreptat catre realizarea obiectivelor calitatii care sa satisfaca toate partile interesate cat si orientarea catre performantele imbunatatirilor.

3. Alta diferenta ce apare in plus la noile standarde se refera la relatiile intre sistemul de management al calitatii si criteriile pentru imbunatatirea performantelor. Familia de standarde ISO 9000 furnizeaza ghiduri si cerinte pentru un sistem de management indreptat catre realizarea obiectivelor calitatii care sa satisfaca toate partile interesate cat si orientarea catre performantele imbunatatirilor. Alt element esential ce apare in standardele ISO 9000 - 2000 se refera la focalizarea pe abordarea pe procese in cadrul sistemului si aplicarea conceptului evolutiv al ciclului Deming in toate activitatile si in mod deosebit pe orientarea catre imbunatatirea continua, practicat si de standardele ISO 14000.

Din cele peste 20 de standarde colaterale existente la acea vreme, in urma reviziei au ramas aplicabile, in completarea lui ISO 9001, doar 3:

  • ISO 9000 - Sisteme de management calitate - Principii esentiale si vocabular.
  • ISO 9004 - Sisteme de management calitate - Ghid pentru imbunatatirea performantelor.
  • ISO 19011 - Ghid pentru auditarea sistemelor calitate.

Viitoarea editie 2015 a standardului ISO 9001, asa cum se preconizeaza, va fi una majora, atat in ce priveste structura cat si continutul acestuia, un element definitoriu al modificarilor fiind includerea conceptului de management al riscului. Conform planificarii, standardul urmeaza a fi publicat in toamna anului 2015.

Daca doriti sa aflati mai multe informatii despre sistemele de standardizare, accesati pagina ISO Standards.

 

Articol scris de Ec. Dr. Ing. Nitu Liliana, Presedintele Asociatiei Romane pentru Calitate - ARC, Reprezentant National al Romaniei in EOQ, in cadrul Parteneriatului pentru Calitate