Cum controleaza si orienteaza spre calitate o organizatie

Functiile managementului calitatii

Managementul calitatii, in acceptiunea standardului SR EN ISO 9000:2006 (definitie mentinuta si in proiectul final al standardului ISO 9000:2015, care va inlocui in curand standardul existent), se refera la acele “activitati coordonate pentru a orienta si controla o organizatie in ceea ce priveste calitatea”. Conform aceluiasi standard, managementul calitatii poate sa includa: stabilirea politicii si a obiectivelor in domeniul calitatii si stabilirea proceselor pentru indeplinirea acestor obiective prin planificarea, controlul, asigurarea si imbunatatirea calitatii.

In literatura de specialitate exista, insa, mai multe opinii cu privire la functiile de baza ale managementului calitatii. Luand in considerare „trilogia calitatii” definita de J. M. Juran, amintita in articolul precedent, exista trei functii principale ale managementului calitatii, anume: planificarea, tinerea sub control si imbunatatirea calitatii. Asa cum am precizat in articolul precedent, prima parte a trilogiei – planificarea -  trateaza aspecte legate de identificarea clientului, a cerintelor pentru produs si a prioritatilor asociate obiectivelor afacerii. Cea de-a doua parte – controlul -  implica folosirea metodelor de control statistic, in timp ce, referitor la cea de-a treia parte, convingerea lui Juran a fost ca imbunatatirea calitatii trebuie sa fie una continua.

Explicitand insa aceste trei functii de baza definite de Juran, managementul calitatii poate presupune, in extenso,  urmatoarele functii: de planificare, de organizare, de coordonare, de antrenare a personalului, de tinere sub control, de asigurare a calitatii si de imbunatatire.

Functia de planificare a calitatii

Consta din ansamblul proceselor prin intermediul carora se stabilesc obiectivele organizatiei in domeniul calitatii, procesele operationale si resursele necesare precum realizarii lor. 

 

 
Functia de organizare a activitatilor referitoare la calitate

Se refera la acele activitati desfasurate in organizatiei pentru realizarea obiectivelor in domeniul calitatii, mai exact la determinarea structurii organizatorice, definirea responsabilitatilor, alocarea resurselor si aplicarea metodelor care vor permite realizarea obiectivelor stabilite.

 

 

Functia de coordonare a activitatilor referitoare la calitate

Se refera la armonizarea deciziilor si a actiunilor organizatiei si ale subsistemelor sale, referitoare la calitate, in scopul realizarii obiectivelor stabilite in acest domeniu. Coordonarea eficienta apare doar ca urmare a existentei unei comunicari adecvate la nivelul tuturor proceselor managementului calitatii

Functia de antrenare

Se refera la acele procese prin care personalul organizatiei este atras si determinat sa participe la indeplinirea obiectivelor in domeniul calitatii. Un rol esential in antrenarea personalului il are motivatia, privita ca o corelare a satisfacerii intereselor personalului cu realizarea sarcinilor atribuite.

In acest sens, Juran a definit doua  teorii, teoria X si teoria Y:

Adeptii “teoriei X” considera ca realizarea obiectivelor calitatii este posibila doar prin constrangerea personalului
Adeptii “teoriei Y” se bazeaza pe constiinta angajatilor

Organizatiile promotoare ale managementului calitatii totale pun insa un accent deosebit pe motivarea prin implicare a personalului, ceea ce presupune crearea unei culturi organizationale care sa permita fiecarui angajat sa poata avea initiative si sa lucreze cu placere.

Functia de tinere sub control 

Se refera la acele activitati de supraveghere a modului de desfasurare a proceselor, in fiecare din etapele realizarii produsului si de evaluare a rezultatelor acestora din punct de vedere al calitatii, raportat la obiectivele si cerintele stabilite, in scopul eliminarii cat mai rapid pe fluxul de fabricatie a eventualelor deficiente dar si de a preveni aparitia/reaparitia acestora.

Functia de asigurare a calitatii

Se refera la acele activitati concentrate spre asigurarea indeplinirii cerintelor referitoare la calitate, activitati care se desfasoara in paralel cu celelalte functii ale managementului calitatii si in mod continuu, scopul acestora fiind acela de a genera incredere in capacitatea organizatiei de a oferi produse/servicii care sa satisfaca asteptarile clientului. 

Functii de imbunatatire a calitatii

Se refera la acele activitati desfasurate in fiecare dintre etapele realizarii produsului, concentrate pe cresterea performantelor tuturor proceselor si imbunatatirea rezultatelor acestora, cu scopul de a obtine un nivel al calitatii superior celui planificat. 

In contextual actual, functia de imbunatatire a calitatii este considerata ca fiind cea mai important functie a managementului calitatii, deoarece presupune desfasurarea corespunzatoare a tuturor activitatilor implicate de celelalte functii ale managementului calitatii. Imbunatatirea calitatii a devenit, de altfel, unul dintre cele 8 principii ale managementului calitatii.

 

Articol scris de Ec. Dr. Ing. Nitu Liliana, Presedintele Asociatiei Romane pentru Calitate - ARC, Reprezentant National al Romaniei in EOQ, in cadrul Parteneriatului pentru Calitate