Sanatatea si securitatea in munca, o componenta importanta a calitatii

Importanta sanatatii si securitatii in munca

Astazi, cu ocazia Zilei Internationale a Sanatatii si Securitatii in Munca, vom vorbi despre asigurarea unui climat sanatos si sigur la locul de munca, o componenta foarte importanta a calitatii.

Desi pentru fiecare antreprenor, in desfasurarea activitatilor, primordial este criteriul eficientei economice, astazi, cu ocazia Zilei Internationale a Sanatatii si a Securitatii in Munca, o sa dezbatem o componenta la fel de importanta: sanatatea si securitatea la locul de munca.

Nicio organizatie, indiferent de domeniul in care activeaza nu poate supravietui fara angajatii sai, ca urmare, masura in care ne preocupa gradul lor de disponibilitate, in primul rand ne referim la disponibilitatea lor fizica, este determinanta pentru succesul afacerii. Evident, aceasta disponibilitate este strans legata de masurile de securitate a muncii intreprinse in cadrul organizatiei, de abordarea problemelor de sanatate si sociale in munca ca parte integranta a proceselor de productie, in cadrul unui sistem de management. 

O organizatie performanta este aceea in cadrul careia sanatatea si securitatea in munca reprezinta un factor primordial

Noile tendinte in ceea ce priveste managementul unei organizatii sunt acelea de a considera ca fiind performanta o organizatie care se preocupa in egala masura de imbunatatirea calitatii produselor/serviciilor si cresterea eficientei economice, dar si de asigurarea unor conditii de munca adecvate pentru angajati si protectia mediului inconjurator, de cresterea calitatii vietii, in general. Toate aceste componente se regasesc abordate in cadrul sistemelor de management integrat, care, de obicei, au drept scop organizarea functionarii companiilor. Sanatatea si securitatea angajatilor, protectia populatiei din vecinatate, a florei si a faunei, a apei si a solului sunt la fel de importante ca si profitul organizatiei.          

Sanatatea si securitatea angajatilor este la fel de importanta ca si profilul organizatiei

Ce anume implica insa componenta de sanatate si securitate in munca in cadrul acestui sistem integrat? Evident discutam in primul rand despre indeplinirea cerintelor legale, dar si de cele de ordin social. Aspectele de ordin economic sunt un rezultat al abordarii adecvate ale acestei componente. Pe scurt, cresterea profitului rezulta din reducerea pierderilor materiale in urma accidentelor si a avariilor, reducerea absenteismului din cauza concediilor medicale, eliminarea pierderilor date de penalitatile rezultate ca urmare a nerespectarii cerintelor legale etc.

Avantajele asigurarii sanatatii si a securitatii in munca

Desi o componenta organizationala obligatorie, sanatatea si securitatea in munca in cadrul unui sistem de management prezinta si o serie de avantaje in cresterea afacerii.

Din perspectiva externa, implementarea unui sistem de sanatate si securitate in munca ofera:

  • Imbunatatirea imaginii pe piata a organizatiei;
  • Imbunatatirea relatiilor cu partenerii de afaceri;
  • Imbunatatirea relatiei cu autoritatile in domeniu;
  • Avantaj concurential in relatiile de afaceri.

Din perspectiva interna, aceste avantaje se refera la faptul ca un astfel de sistem permite:

  • Un control mai eficient asupra factorilor de risc de accidentare si/sau imbolnavire profesionala;
  • Imbunatatirea conditiilor de munca si a relatiilor interumane la locul de munca;
  • Crearea unui sistem de munca cu riscuri scazute de accidentare si/sau imbolnavire profesionala;
  • Imbunatatirea vizibila a receptivitatii angajatilor asupra aspecteloi legate de sanatatea si securitatea in munca;
  • Imbunatatirea climatului de comunicarea cu si dintre angajati;
  • Imbunatatirea raportarii angajatilor la activitatile intreprinse de acestia, dar si de organizatie in general, ducand astfel la o implicare mai mare din partea lor;
  • Control mai eficient asupra proceselor de productie, ce duce, implicit, la imbunatatirea calitatii produselor si a serviciilor livrate de organizatie.

Toate acestea au drept rezultat final cresterea performantei si a randamentului angajatului, dar si fidelizarea acestuia.

Un angajat fidel este un angajat care petrece o perioada lunga de timp lucrand pentru o organizatie. Acest lucru inseamna performanta mai mare, costuri reduse pentru instruirea acestuia intrucat acesta cunoaste foarte bine procesele si activitatile interne. In plus, un angajat fidel este de cele mai multe ori un angajat multumit, deci este integrat mai bine in colectiv si familiarizat cu mediul de lucru, si, prin urmare livreaza produse si servicii mai bune. Spre deosebire de angajatii fideli, angajatii noi necesita instruire pentru procesele din cadrul organizatiei, ceea ce presupune timp si costuri. Fidelizarea angajatilor sub toate aspectele de sanatate si securitate inseamna eficientizarea activitatii, deci crestere a afacerii, pe cand un flux la perioade scurte de timp de angajati noi presupune un mediu organizational subred, predispus conflictelor, accidentelor si prestarii unor servicii mai slabe. 

Asigurarea sanatatii si a securitatii duce la eficientizarea activitatii si la reducerea costurilor

In concluzie, demersul pentru asigurarea sanatatii si a securitatii in munca, reprezinta un efort financiar din partea organizatiilor, dar, acesta trebuie privit mai mult ca o investitie decat ca pe un cost, mai ales ca, pe langa faptul ca aceasta investitie poate fi recuperata in timp prin eficientizarea activitatii si reducerea categoriilor de costuri mai sus amintite, abordarea sanatatii si a securitatii in munca in cadrul unui sistem de management prezinta avantajele de a putea planifica in timp, prioritiza costurile pentru masurile care vizeaza sanatatea si securitatea in munca, pe de o parte, precum si evitarea unor costuri mari, neplanificate, pe termen scurt, datorate unor noi cerinte legislative.

 

Articol scris de Ec. Dr. Ing. Nitu Liliana, Presedintele Asociatiei Romane pentru Calitate - ARC, Reprezentant National al Romaniei in EOQ, in cadrul Parteneriatului pentru Calitate