De la ucenic la Cooperativa Mobila si Tapiterie, la o afacere cu 60 de angajati sau de la cusut de espadrile la peste 30.000 de piese taiate si cantuite pe luna

Interviu Felder: Cristian Gavan, MAM Bricolaj

Cunoasteti un atelier de productie de mobilier unde angajatii sunt relaxati, zambesc si glumesc? Stim noi unul, cel de la MAM Bricolaj din Berceni. O fi asa datorita faptului ca managerul a plecat de la a fi ucenic? Sau datorita faptului ca salarizarea este transparenta? Sau datorita implementarii ISO? Sau datorita investitiilor in echipamente performante care fac mai usoara munca angajatilor? Sau din alte motive? Va invitam sa cunoasteti povestea MAM Bricolaj prin ochii creatorului, Cristian Gavan. Text si foto: Dan Calin

Cine este Cristian Gavan si care este povestea lui?

De mic am avut spirit antreprenorial si mi-a placut sa am banii mei, sa fiu independent financiar. Si pentru ca mama avea o masina de cusut, am inceput sa produc saci de umar si, ulterior, espadrile pe care le vindeam in targ. Asta se intampla in anul 1986. Apoi, terminand clasa a X-a, mi-am dat seama ca liceul nu imi oferea perspective. Asa ca, la 16 ani, am inceput cursurile Scolii Profesionale de Mobila si Tapiterie de la UCECOM. Am ajuns acolo fiind sfatuit de unchii mei care mi-au spus ca „Meseria este bratara de aur” si ca astfel voi avea mereu bani in buzunar. Si chiar asa a fost. Dupa ce am terminat scoala, dar si liceul la seral in paralel, am inceput cu reparatii de paturi si canapele, iar in comparatie cu colegii care absolvisera liceul la zi chiar aveam bani.

Am lucrat putin la Cooperativa Mobila si Tapiterie, iar apoi m-am angajat la Opera, la decoruri, deoarece imi ramanea mult timp liber pentru alte lucrari in particular. Apoi, cand aveam 22 de ani, in anul 1994, mi-am deschis propria firma – Cripet Service – unde am inceput sa procesez PAL melaminat si cateva elemente din lemn. Numele firmei vine de la Cristian si Petruta, adica eu si sotia mea, cu care sunt impreuna de aproape 25 de ani pe care ii vom sarbatori anul viitor. Cativa ani ne-am ocupat numai de reparatii cu trei angajati, insa ele nu aduceau acelasi profit ca realizarea de obiecte noi de mobilier. Asa ca am trecut la productie. Am angajat oameni, am cumparat un circular si o masina de cant, iar eu faceam proiectarea si imbinarea culorilor pentru ca urmasem un curs de design interior.

Vazand ce lucruri frumoase ies din mainile noastre si ca avem clienti fericiti a inceput sa-mi placa tot mai mult domeniul. Si pentru ca afacerea a inceput sa creasca a aparut nevoia de a fi manageriata mai bine. Asa ca am studiat Administrarea Afacerilor ca sa nu pierd haturile din maini. Am plecat de la trei angajati si am ajuns sa fim 60 in prezent, cu tot cu mine.

De ce ati numit compania si magazinele MAM Bricolaj?

La scoala am invatat ca lucrurile trebuie sa fie simple si inteligibile. De aceea am ales acronimul MAM care inseamna Materiale si Accesorii pentru Mobilier. Ulterior, pentru ca au aparut tot mai multe persoane carora le place sa faca singure tot felul de lucruri prin casa am adaugat si Bricolaj in nume.

Care a fost primul obiect de mobilier pe care l-ati realizat?

Un cuier. Erau la moda atunci cuierele capitonate de hol. Duceam la magazin si cate zece astfel de cuiere pe zi. Erau profitabile.

A fost cineva care v-a inspirat de-a lungul anilor?

Fa treaba buna si clientii te vor cauta! Iar acesta este cel mai bun marketing.

Da. A fost profesorul Constantin Bucur, zis Titi Bucur, de la scoala profesionala, care mi-a insuflat dorinta de a realiza lucruri de cea mai buna calitate. Imi mai dadea cate una peste ceafa sau imi taia din bani sau ma punea sa refac totul pana iesea foarte bine. Dar m-a invatat sa am grija la detalii. Lucreaza si acum la Cooperativa Mobila si Tapiterie. Avea conceptia aceasta: „Fa treaba buna si clientii te vor cauta!” Iar acesta este cel mai bun marketing.

Familia se implica activ in afacere, ati transmis valorile mai departe?

Sotia conduce magazinul celalalt si supravegheaza ca lucrurile sa mearga bine acolo si clientii sa fie multumiti. Dar avem si doua fete. Cea mai mare studiaza marketingul, pentru ca toti avem nevoie de el. Iar cea mai mica este in clasa a VI-a si este si mai implicata – ii place sa stea la casa de marcat atunci cand este in vacanta, sperand ca ii raman si ei ceva bani la sfarsitul zilei.

Care este secretul succesului MAM Bricolaj?

La Administrarea Afacerilor nu ne-a putut lamuri niciun profesor care tip de afacere este cea mai buna: sa vinzi putin si scump sau mult si ieftin. Pentru dispersia riscului am ales sa vindem catre mass market si ne adresam celor care vor produse bune calitativ la un pret rezonabil sau chiar mic. Lucram foarte mult cu clientul final, inclusiv in productie, si realizam foarte multe carcase si subansamble pentru mobilier.

Povestiti-ne despre cursurile pe care le organizati pentru cei care vor sa invete sa produca mobilier.

Cursul Scoala de Mobila este organizat pentru clientii finali, dar si pentru meseriasii care nu cunosc toate accesorile sau nu stiu cum sa produca toate corpurile de mobilier. Am inceput in urma cu mai mult de trei ani, in toamna lui 2013, pentru ca multi clienti finali ne intrebau cum sa-si monteze mobila. S-a demonstrat ca a fost o idee foarte buna. Am invatat si noi de la ei pentru ca unul care nu se pricepe pune intrebari si probleme la care nu te gandesti. Cursurile se desfasoara de trei ori pe an si dureaza trei luni, avand loc doar in zilele de joi intre orele 18:00 si 20:00. Percepem o taxa modica pentru a tria oamenii. La inceput veneau multi din curiozitate si nu terminau cursul. Acum sunt mai putini cei ce renunta. In plus, in schimbul taxei cursantii primesc un voucher de servicii pe care il pot folosi la noi.

Pare o atmosfera ideala de lucru, se vede ca echipa dumneavoastra munceste cu drag. Cum ati reusit?

De cativa ani am facut transparenta grila de venituri si le las posibilitatea sa vada cum isi castiga banii. Au ajuns sa fie relaxati cand au vazut ca isi pot mari singuri salariile daca lucreaza mai mult si faptul ca avem tot timpul comenzi. Oamenii nostri castiga bine, peste media din industrie. O data cu transparenta a venit si implicarea lor care duce la coeziunea colectivului.

V-am vazut astazi lucrand cot la cot cu angajatii in productie. Se intampla des?

Daca esti doar manager este posibil sa incepi sa te simti ca intr-un turn de fildes.

Mi-am propus sa stau cel putin cateva ore pe saptamana printre ei ca sa imi mentin contactul cu realitatea. Pentru ca, la un moment dat, daca esti doar manager este posibil sa incepi sa te simti ca intr-un turn de fildes. Asa poti ajunge sa nu mai sti ce merge si ce nu, de unde vin reclamatiile si daca sunt indreptatite, daca sunt din cauza vanzarilor, a productiei sau a clientilor cusurgii. De aceea merg in hala de productie, dar si sa vad cum merg echipamentele, daca oamenii sunt instruiti si stiu sa lucreze cu ele, daca produsele respecta standardele noastre de calitate.

De la inceputul anul 2015 am implementat ISO 9001 si avem un formular de comanda pe care trebuie sa fie trecute toate detaliile astfel incat sa nu apara nicio neclaritate.

Este inevitabil sa apara neconformitati atat timp cat avem in jur de 30.000 de piese taiate si cantuite pe luna. De exemplu, lunatrecuta am avut 30 de reclamatii, adica 30 de piese neconforme. Asta inseamna unu la mie, ceea ce este foarte bine. Implementarea ISO este foarte importanta pentru noi si ne ajuta mult. O recomand oricui doreste sa-si imbunatateasca procesele. Iar de anul acesta implementam si un ERP care este conectat foarte bine cu standardele ISO.

Ce parere aveti, merita sa investesti in echipamente performante?

Din punctul meu de vedere, merita. Cand am inceput sa procesam PAL melaminat pentru clientii nostri am pornit cu 500 de foi/luna. Acum am ajuns la un maximum de 1.800 de foi/luna, adica sase tiruri de PAL. Nu puteam ajunge aici daca nu aveam utilaje de foarte buna calitate. Asa ca am tot investit in ele pentru ca aduc productivitate, iar produsul final iese mai bine finisat. In plus, angajatii sunt incantati ca lucreaza cu masini performante care ii ajuta in munca.

De cat timp folositi utilajele de la Felder Gruppe?

Colaborarea cu Felder am inceput-o in anul 2003, primul utilaj fiind un circular care s-a dovedit a fi foarte fiabil comparativ cu ceea ce aveam inainte. Ulterior am mai achizitionat doua circulare, doua masini mari de cant si un circular de taiat in pachet. In prezent avem patru echipamente Felder dintr-un total de cinci. Cel mai mult apreciez corectitudinea si deschiderea. In plus, grija ca timpul de interventie sa fie mic atunci cand avem nevoie de service.

Nu ne permitem utilaje de rezerva, asa ca este important service-ul. Iar Felder intervine foarte repede atunci cand sunt probleme. Asa am ajuns sa incheiem acest parteneriat. In plus, echipamentele sunt fiabile si usor de manipulat pentru ca au o interfata prietenoasa.

De ce ati decis sa cumparati utilaje Felder?

Cel mai mult apreciez corectitudinea si deschiderea. In plus, grija ca timpul de interventie sa fie mic atunci cand avem nevoie de service. Nu ne permitem utilaje de rezerva, asa ca este important service-ul. Iar Felder intervine foarte repede atunci cand sunt probleme. Asa am ajuns sa incheiem acest parteneriat. In plus, echipamentele sunt fiabile si usor de manipulat pentru ca au o interfata prietenoasa.

Ce apreciaza cel mai mult clientii dumneavoastra?

Cel mai mult apreciaza faptul ca primesc comenzile foarte repede. Si acesta este meritul oamenilor care lucreaza cu utilaje bune. Avand foarte putine reclamatii inseamna ca avem clienti multumiti. Sunt destui cei care ne sunt alaturi inca de la inceput.

Va amintiti o lucrare de care sa fiti foarte mandru?

A fost o lucrare unde am realizat vitrine pentru bijuterii. A fost o combinatie de PAL cu furnir de nuc. A iesit foarte bine si ne mandrim cu ea.

Ce cuprinde planul de investitii pentru viitorul apropiat?

Probabil ca anul viitor vom deschide cel de-al treilea magazin din Bucuresti, in partea de vest, si acolo vom avea nevoie de utilaje de inalta productivitate. Cel mai probabil le vom lua tot de la Felder. De ceva vreme cautam spatiul potrivit pentru ca este greu sa gasesti 1.500 mp. Planul este sa ajungem la patru magazine, de la doua pe care le avem in present (Berceni si Titan).