Motoul nostru este Orice vis implinit incepe cu o dorinta

Interviu Felder: Ilona si Ionut Iacob, Iacob Mob, Piatra Neamt

Se intampla rar in viata sa intalnesti oameni deosebiti care sa te impresioneze puternic. Iar cu sotii Ilona si Ionut Iacob, administratori la Iacob Mob din Piatra Neamt, putem spune ca intalnirea cu ei a fost foarte emotionanta si impresionanta. Sunt oameni simpli, pozitivi, muncitori, primitori si foarte... umani. Oameni care isi apreciaza angajatii, formand o familie cu ei. Oameni care isi respecta clientii, oferindu-le un cadou la onorarea comenzii. Oameni care pun pret pe calitate si tocmai de aceea lucreaza numai cu anumiti furnizori. Text si foto: Dan Calin

Obstacolele ne sunt date ca sa ne dam seama cat de puternici suntem. – Ilona si Ionut Iacob, administratori Iacob Mob

Cum ati ajuns in domeniul productiei de mobilier?
Sotul meu s-a angajat tamplar la o firma de productie de mobilier in anul 1998 pentru ca i-a placut meseria. Eu eram lucrator economic, dar m-am gandit ca n-ar fi rau sa mai invat o meserie pentru ca de cand eram mica mi-a placut sa construiesc din bucatele de lemn tot felul de lucruri. Imi placea mirosul de rasina si de lemn. Atunci cand am mers la serviciu la sotul meu am simtit din mirosul de copilarie al lemnului. Asa ca mi-am spus ca trebuie sa invat si meseria aceasta si m-am angajat si eu acolo. Am reusit sa o invat si sa prind drag de ea. Usor-usor, sotul meu a devenit omul de baza din firma. Am lucrat impreuna pana in anul 2002 cand ne-am gandit ca am putea sa pornim singuri o afacere in domeniu. Chiar atunci o prietena ne-a intrebat daca vrem sa-i mobilam toata casa. Acesta a fost primul pas. Am facut aceasta lucrare dupa program, cum am putut si cu ce am putut. A fost foarte multumita si, de la ea, au inceput sa vina comenzi. Lucram peste program pentru clientii nostri. Luam copilul de patru ani si jumatate de la gradinita si mergeam cu el acolo unde aveam treaba. Ne ajuta mult si el. Toate operatiunile erau realizate la client acasa; atunci se punea cant cu fierul de calcat. Asa ca lucram peste program pentru clientii nostri. Luam copilul de patru ani si jumatate de la gradinita si mergeam cu el acolo unde aveam treaba. Ne ajuta mult si el. Toate operatiunile erau realizate la client acasa; atunci se punea cant cu fierul de calcat. Am lucrat asa o perioada, dar la un moment dat ne-am dat seama ca nu mai puteam continua asa. Era un efort prea mare, oboseala, copilul adormea pe placile de PAL pe la clienti samd. Am anuntat ca plecam si ca ne deschidem propria afacere si nu au facut nimic sa ne stimuleze sa ramanem.

In 2004, am pornit de la zero. Comandam materiale, debitam la un prieten, le caram cu alt prieten cu masina lui. Dar nu toti clientii erau dispusi sa ne lase sa montam la ei acasa, asa ca am inchiriat un spatiu, mai exact un garaj din lemn. Intr-o noapte, hotii ne-au spart garajul si ne-au luat toate utilajele si sculele. Deodata iar nu mai aveam nimic. Din putinii bani pe care ii stransesem am luat-o de la inceput. Intr-o alta zi am facut o bucatarie si am lasat-o pana dimineata ca sa mergem la client sa o ducem. Dar a plouat in noaptea aceea si am gasit-o umflata toata. N-am avut ce sa mai recuperam, asa ca am aruncat-o si am facut-o din nou. Am tot avut pierderi o vreme, dar am considerat ca orice esec iti da si mai multa putere sa mergi inainte.

Se inmulteau clientii pentru ca erau multumiti si ne recomandau. Aceasta a fost singura noastra reclama.

Apoi am fost nevoiti sa ne mutam intr-un alt garaj pentru ca celalalt era departe de strada si proprietarul nu ne dadea acces auto la el din cauza faptului ca drumul era ingust. Ne-am descurcat si acolo cum am putut. Dar ne-am mutat intr-o camera dintr-o casa a unui prieten. Insa acolo intram si ieseam cu marfa prin holul casei in care locuiau oamenii. Asa ca rulam covorul, ne faceam treaba, iar cand plecam faceam curat si dadeam covorul inapoi. In felul acesta ne-am facut treaba mult timp acolo. Se inmulteau clientii pentru ca erau multumiti si ne recomandau. Aceasta a fost singura noastra reclama. Afacerea se dezvolta si ne-am gandit ca este momentul sa cautam o hala pe care sa o dotam cu tot ceea ce avem nevoie.

Asta s-a intamplat in anul 2006, atunci cand am visat hala in care suntem acum, exact asa cum era ea pe dinafara. Am plecat cu sotul meu si am cautat-o in tot orasul pana am gasit-o. Am venit la birouri si am intrebat daca hala este disponibila pentru inchiriere. Norocul nostru a fost ca presedintele companiei l-a recunoscut pe sotul meu pentru ca crescuse de mic printre birourile lor fiind adus la serviciu de mama lui. Ne-a spus ca au foarte multe cereri pentru hala aceea, dar ne-a promis ca se vor  gandi si vor lua o hotarare. Eram in concediu cand ne-au sunat si ne-au spus ca hala este a noastra. Asa am deschis oficial afacerea.

Productivitatea crestea cu ajutorul masinilor si ne-am dat seama ca avem nevoie de oameni. Am plecat de la noi doi si am ajuns, in prezent, sa fim 11. Suntem o familie, nu patroni si angajati, asa cum le-am si spus anul trecut cand am aniversat zece ani de activitate.

Avand hala, aveam nevoie de masina pentru debitat. Am facut un credit pentru a o lua, am reusit sa ne platim ratele si chiar sa facem o refinantare pentru a cumpara si un echipament de cantuit Felder la mana a doua. Tot atunci, sotul meu si-a luat permisul si ne-am achizitionat prima noastra masina, o Dacia papuc, ca sa nu mai caram trusa de scule cu bicicleta. Am inceput sa ne miscam mai usor. Productivitatea crestea cu ajutorul masinilor si ne-am dat seama ca avem nevoie de oameni. Incepand din anul 2012, usor-usor am inceput sa strangem in jurul nostru oameni buni care s-au potrivit stilului nostru de lucru libertin si bazat pe respect. Am plecat de la noi doi si am ajuns, in prezent, sa fim 11. Suntem o familie, nu patroni si angajati, asa cum le-am si spus anul trecut cand am aniversat zece ani de activitate.
Am avut o perioada foarte grea cand am fost foarte aproape sa inchidem afacerea. Dar nu puteam concepe asa ceva. Si a aparut un om exact cand trebuia care ne-a ajutat cu o suma de bani pentru a ne putea ridica din nou. A facut-o cu atat de multa bucurie incat am inregistrat un salt fantastic.

Sosise momentul sa schimbam circularul si am ales unul de la Felder Gruppe pentru ca am vazut cu masina de cantuit ce inseamna un echipament de la Felder Gruppe si ce inseamna serviciile de la ei. Am fost uimiti de profesionalismul lor si de calitatea echipamentelor. De aceea ne-am hotarat ca toate masinile de care vom avea nevoie le vom lua de la Felder Gruppe.

Penultima investitie am facut-o anul trecut. Am simtit ca acesta este urmatorul pas pe care trebuie sa-l facem. Am fi pierdut comenzi daca nu il faceam. Este vorba despre o masina noua de aplicat cant, bineinteles, tot de la Felder. Ne-am dus la targul de la Romexpo sa o vedem ca niste copii care se bucura de o jucarie noua. Cand am adus-o in hala ne-am bucurat foarte tare de treapta pe care am urcat-o. Am plans de bucurie. Inca un vis implinit. Motoul nostru este „Orice vis implinit incepe cu o dorinta”. Pe cei care vor sa porneasca pe drumul acesta ii sfatuiesc sa creada in ei, sa nu-si piarda speranta, sa-si asculte sufletul si mintea si sa mearga mai departe indiferent de ce obstacole apar in calea lor. Si noi am intalnit multe obstacole. De exemplu, am avut doua saptamani in care am mancat doar floricele de porumb pentru ca nu aveam bani si trebuia sa ajunga mancarea pentru copil si sot. Dar obstacolele ne sunt date ca sa ne dam seama cat de puternici suntem.

Ati spus ca circularul este penultima investitie. Care este ultima?
Anul acesta am investit in doua scule de la Festool oferite tot de Felder: o bormasina cu acumulator si un pendular. Suntem foarte incantati de ele. Sunt fantastice. Nu pot fi comparate cu alte marci.

Nu a trecut nici un an fara sa facem o investitie. Evolutia noastra a fost influentata pozitiv foarte mult si de faptul ca l-am cunoscut pe Codrin de la Felder Gruppe. El ne-a ajutat cu tot ceea ce am avut nevoie pe partea tehnica si tehnologica.

Care este urmatoarea investitie pe care o vizati?
Urmatoarea investitie, tot de la Felder, va fi o masina de aplicat cant pe curb. Si asta cat mai curand posibil. Apoi, dupa ce vom reusi sa cumparam toata hala in care activam acum, vrem un circular nou si trusa completa de kit de montaj. Noi tinem mult la imaginea noastra. De aceea, cand mergem la client acasa, oamenii sunt imbracati cu salopete branduite, stiu sa vorbeasca, au bun simt si, daca vor avea si trusa, va fi perfect. Nu a trecut nici un an fara sa facem o investitie. Chiar si realizarea biroului este una dintre ele, una care a fost foarte apreciata de clienti. Evolutia noastra a fost influentata pozitiv foarte mult si de faptul ca l-am cunoscut pe Codrin de la Felder Gruppe. El ne-a ajutat cu tot ceea ce am avut nevoie pe partea tehnica si tehnologica.

Cum ati sarbatorit implinirea unui deceniu de activitate?
Am sarbatorit impreuna cu echipa pentru ca muncim toti cot la cot si ridicam toti firma.

Cum va fidelizati clientii in afara de a le oferi produse bune calitativ?
Noi oferim clientilor nostri cadouri. La fiecare lucrare avem grija sa aflam cam ce si-ar mai dori clientul si ii facem cadou un obiect mic de mobilier. Bineinteles ca acesta este o surpriza pe care o oferim dupa ce onoram comanda.

Fiul dumneavoastra se implica si acum in afacere?
Da. Vine pe aici, iar in vacante merge chiar si la montaje cu echipa. Este incantat de reactiile de bucurie si de multumire ale clientilor.

Ce va intereseaza la un echipament atunci cand vreti sa il achizitionati?
Eficienta masinii, promptitudinea si profesionalismul service-ului. Din aceste cauze am ales Felder Gruppe si vrem sa lucram numai cu ei.

Cum v-au ajutat echipamentele Felder in activitate?
Au crescut viteza de executie, calitatea finala a produselor, productivitatea.

Ce credeti ca apreciaza clientii dumneavoastra la serviciile pe care le oferiti?
Clientii vechi ne spun ca ne apreciaza si ca ne admira pentru ca nu am uitat de unde am plecat, pentru ca am ramas niste oameni normali, simpli si modesti, pentru ca suntem corecti si ne respectam termenele si calitatea promisa. Avem multi clienti care ne-au devenit prieteni si cu care ne mai intalnim, ne mai auzim la telefon.

Care a fost primul produs pe care l-ati realizat?
Prima comanda, in anul 2006, a fost o mobila de bucatarie pentru o prietena, mobila pe care o are si acum si nu vrea sa o schimbe. Este exact in stadiul de atunci.