Omul care a revolutionat economia americana si pe cea japoneza

Americanul de origine romana Joseph Juran a redefinit controlul calitatii ca prioritate a managementului si a pus bazele Managementului Calitatii Totale (TQM)

Parintele managementului calitatii - Joseph Moses Juran

Josep Moses Juran s-a nascut la Braila la data de 24 decembrie 1904. La varsta de trei ani, in 1907, s-a mutat cu familia la Gura Humorului, care aparţinea atunci de Imperiul Austro-Ungar, unde a locuit pana la vârsta de 8 ani. In 1912 a emigrat impreuna cu familia in America, unde, de mic copil, a lucrat ca ingrijitor de cai, vanzator de incaltaminte, lustragiu, vanzator la bacanie si contabil. In 1920, la varsta de 16 ani, J.M Juran s-a inscris la Facultatea de Inginerie Electrica a Universitatii din Minnesota, platindu-si singur studiile din banii stransi. A absolvit facultatea in 1924, iar in 1936 obtine titlul de doctor in stiinte juridice la Loyole University Chicago School of Law. Ca tanar inginer, s-a angajat la compania Western Electric in departamentul de control. Prima sa publicatie a fost brosura „Metode statistice aplicate la problemele de fabricatie", aparuta in 1928 si aborda metoda de esantionare utilizata pentru evaluarea calitatii fabricatiei, principiile enuntate de el atunci fiind aplicabile si azi.

   In memoriile sale, J.M. Juran isi aminteste cu umor:

Acolo, la Gura Humorului, nu erau probleme cu calitatea! Niciodata nu se intrerupea furnizarea energiei electrice si nici nu se defectau automobilele intrucat, pur si simplu, pe atunci nu existau acolo nici energie electrica si nici automobile!

       

Omul care a revolutionat economia americana si pe cea japoneza

Apreciat pe plan mondial ca „cel care a adaugat dimensiunea sociala necesara controlului statistic al calitatii”, J. M. JURAN a fost supranumit „parintele calitatii”, „guru al calitatii”, „omul care i-a invatat calitate pe japonezi”, avand o contributie esentiala la aparitia a ceea ce se numeste astazi 

„Managementul Calitatii Totale” (Total Quality Mangement -TQM).

 

E greu de apreciat care au fost cele mai importante contributii ale lui J.M.JURAN in domeniul managementul calitatii, dar cu siguranta printre acestea se pot aminti :

► aplicarea in domeniul controlului calitatii a principiului „20-80”, emis initial de demograful PARETO, care avea ca scop evidentierea a ceea ce este “putin si esential”  fata de ceea ce este “mult si neesential”. Mai exact, Juran a obserservat ca 80% dintre defectele produselor erau determinate doar de 20% din cauzele care conduceau la respectivele defecte. Mai tarziu a extins acest principiu si asupra vanzarilor, constatand ca 20% din clienti asigura 80% din profit.

►​ publicarea, in 1951 a cartii Quality Control Handbook care l-a consacrat ca parinte al calitatii, alaturi de Deming, carte ce a devenit un referential pentru managerii calitatii din toata lumea. Juran defineste astfel calitatea ca „utilitatea de folosire”, nu simpla conformitate cu specificatiile. De asemenea, Juran ia in considerare clientul si necesitatile acestuia.

►​ publicarea, in 1964, a unei alte lucrari de referinta  – “Managerial Breakthrough” intreaga lucrare fiind consacrata necesitatii unei schimbari radicale a modului de a actiona al unui manager pentru a obtine calitatea. Cartea descrie etapele de parcurs in scopul imbunatatirii sistematice si radicale a calitatii intr-o organizatie.

►​ publicarea cartii „Trilogia calitatii”, 1986 – respectiv planificarea calitatii, controlul calitatii si imbunatatirea calitatii este cunoscuta, de asemenea, ca o contributie importantã a lui J. M. Juran la asigurarea calitatii. Prima parte a trilogiei – planificarea -  trateaza aspecte legate de identificarea clientului, a cerintelor pentru produs si a prioritatilor asociate obiectivelor afacerii. Cea de-a doua parte – controlul -  implica folosirea metodelor de control statistic, in timp ce, referitor la cea de-a treia parte, convingerea lui Juran a fost ca imbunatatirea calitatii trebuie sa fie una continua, ceea ce a devenit unul din cele 8 principii actuale ale managentului calitatii.

►​ transferul de cunostinte in domeniul calitatii intre Est si Vest - dupa razboi japonezii l-au solicitat pe J.M.Juran sa-i sprijine in re-lansarea economiei, mai ales pentru a reduce procentul de rebuturi, in acea perioada Japonia avand proasta reputatie de „producatori de rebuturi". In acest sens, japonezii au imbratisat fara rezerve toate idelile lui Juran despre asigurarea calitatii, una dintre acestea fiind asa numitele cercuri ale de calitatii, care desi nu au contribuit intr-o masura prea mare – aproximativ 10% - la ameliorarea calitatii produselor, au avut insa un impact remarcabil asupra imbunatatirii relatiilor umane la locul de munca. In scurt timp, Japonia a ajuns o superputere economica prin calitate. In acest context,  J.M. JURAN, inca din 1966 a inceput sa avertizeze organizatiile americane si vest-europene cu privire la evolutia organizatiilor japoneze: “Atentie! Japonezii conduc deja in cursa pentru leadership-ul mondial al calitatii astfel incat, este foarte probabil ca in urmatoarele doua decenii, ei sa devina lideri mondiali ai calitatii!”.

►​ infiintarea Institutului JURAN, in 1979, scopul fiind acela de a crea instrumente si tehnici de promovare a ideilor lui J.M. JURAN, una dintre aceste idei fiind programele de instruire inregistrate pe videocasete, idee care s-a bucurat de un real succes.

►​ in 1986 a contribuit la crearea si instituirea „Premiului National pentru Calitate – Malcolm Baldridge” al SUA si a facut parte din juriu.

 

J.M.Juran - membru de onoare din strainatate al Academiei Romane

In final, trebuie mentionata si activitatea lui J.M.JURAN in cadrul Universitatii din New York in calitate de conferentiar si profesor universitar precum si activitatea de consultant  de management, activitate desfasurata in diferite organizatii  din peste 40 de tari.

In toata perioada sa de activitate, J.M.Juran a publicat peste 20 de carti si cateva sute de articole in domeniul managementul calitatii, contributia lui la dezvoltarea acestui domeniu fiind  recunoscuta pe plan mondial inclusiv prin decernarea unor titluri si medalii, dintre care mentionam: “Order of the Sacred Treasure” - cea mai inalta decoratie ce putea fi acordata in Japonia unui strain, decernat personal de catre Imparatul Hirohito al Japoniei si “National Medal of Technology”, SUA, decernata de Presedintele George Bush. 

De asemenea, mentionam faptul ca in anul 1992, J.M.Juran a fost ales  ca membru de onoare din strainatate al Academiei Romane, iar in 1998 Juran a acceptat ca Premiul Roman pentru Calitate sa-i poarte numele si sa fie acordat anual de catre Fundatia „Premiul Roman pentru Calitate J.M. Juran”, printre membrii fondatori ai acestei fundatii numarandu-se si Asociatia Romana pentru Calitate – ARC.

J.M.Juran a incetat din viata la 28 februarie 2008, la New York, la varsta de 103 ani.

 

Articol scris de Ec. Dr. Ing. Nitu Liliana, Presedintele Asociatiei Romane pentru Calitate - ARC, Reprezentant National al Romaniei in EOQ, in cadrul Parteneriatului pentru Calitate